Ubezpieczenie cargo
Dlaczego ubezpieczenie OC Przewoźnika nie wystarcza do pełnej ochrony ładunku?
Ubezpieczenie towarów w transporcie służy ochronie interesów ich właściciela, podczas gdy ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika ze swej istoty ma zabezpieczać interes przewoźnika.
Dla uzyskania odszkodowania od przewoźnika nie wystarczy udowodnić szkody w towarze; przewoźnik musi być jeszcze za tę szkodę odpowiedzialny. Dochodzenie roszczeń wymaga dobrej znajomości przepisów dotyczących odpowiedzialności przewoźnika, a często także długiego i skomplikowanego postępowania odszkodowawczego.
Natomiast dla uzyskania odszkodowania z polisy ładunkowej wystarczy, aby uprawniony do odszkodowania właściciel ładunku udowodnił fakt powstania szkody objętej ubezpieczeniem.
Przewoźnik nie zawsze ponosi odpowiedzialność za powierzony mu ładunek. Przepisy prawa ograniczają odpowiedzialność przewoźnika; odszkodowanie z polisy przewoźnika nie zawsze pokrywa zatem straty poniesione przez właściciela ładunku. Również konwencja CMR wyłącza odpowiedzialność międzynarodowego przewoźnika drogowego za szkody spowodowane okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec. Wówczas właściciel ładunku nie otrzyma odszkodowania z polisy OC przewoźnika. Będzie tak między innymi w każdym przypadku działania zjawisk przyrody o charakterze siły wyższej. Natomiast polisa ładunkowa obejmuje takie ryzyka już w podstawowym zakresie pokrycia.
Dochodzenie roszczeń bezpośrednio od winnych ich powstania wiąże się z następującymi niedogodnościami:
-
niepewność wyniku postępowania;
-
czasochłonność postępowania, zarówno sądowego jak i polubownego;
-
samodzielne prowadzenie roszczeń, zwłaszcza za granicą, wymaga poniesienia wielu trudnych do odzyskania kosztów (np. koszty adwokackie, koszty rzeczoznawców i ekspertów),
-
prawne ograniczenie odpowiedzialności odszkodowawczej przew
ZALETY UBEZPIECZENIA CARGO W STOSUNKU DO OC PRZEWOŹNIKA:
CARGO |
ODPOWIEDZIALNOŚĆ CYWILNA |
Szeroki zakres pokrycia – każde ryzyko straty lub szkody z wyjątkiem z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wskazane w umowie |
Brak odpowiedzialności za zdarzenia losowe oraz za szkody, za których powstanie spedytor lub przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności. |
Znacznie szybsza wypłata odszkodowania – 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o szkodzie. |
Uzyskanie odszkodowania wymaga dochodzenia roszczeń bezpośrednio od winnych ich powstania, co powoduje długotrwałość całego procesu. |
Pewność otrzymania odszkodowania. |
Niepewność otrzymania odszkodowania gdyż są prawem przewidziane sytuacje, kiedy przewoźnik i (spedytor mogą się uwolnić od odpowiedzialności. |
Uzyskanie odszkodowania do pełnej wartości szkody. |
Mają zastosowanie ograniczenia kwotowe regulowane odpowiednimi konwencjami. |
Poprzez szybkie uzyskanie należnego odszkodowania uzyskujemy zadowolenie Zleceniodawców. |
Narażając Zleceniodawcę na żmudne dochodzenie roszczeń od sprawcy szkody narażamy się na utratę Klienta. |